Wartawan dan Etika

BLOG YANG MENGISAHKAN ERTI WARTAWAN, PERANAN, TANGGUNGJAWAB, SERTA ETIKA SEBAGAI PENGAMAL MEDIA

PEMBUKA KATA

Peranan, tanggungjawab, etika sebagai pengamal media di Malaysia

Sunday, March 28, 2010

Pendapat dan Cadangan

Media massa adalah bertindak sebagai medium penyampaian maklumat kepada masyarakat. Wartawan adalah menjadi pengantara antara masyarakat dengan masyarakat dimana wartawan itu akan menyampaikan segala maklumat dan perkara yang berlaku kepada orang yang tidak mengetahuinya. Peranan wartawan adalah menyampaikan maklumat dengan tepat dan jujur sama ada dalam penulisan mahupun penyiaran. Selain itu, ia juga berperanan dalam menyampaikan kebenaran dan menghormati asasi orang lain dalam penlisan berita sebelum ia disiarkan.

Konsep etika perlu dijelaskan dengan baik agar tidak disalahtafsirkan. Setiap pengamal media perlulah mengetahui dan memerlukan kod etika dalam pencarian dan penyebaran maklumat. Kod etika juga akan dijadikan panduan kepada pengamal media demi memastikan kredibiliti profesiolisme wartawan terjamin. Tiada undang-undang yang menyatakan hukuman akan dikenakan kepada waratwan yang tidak mengikut panduan kod etika. Dari segi baik dan buruknya adalah bergantung kepada wartawan itu.

Secara peribadinya, kami berpendapat bahawa kod etika ini perlu dijadikan panduan bagi setiap wartawan kerana ia boleh membawa wartawan tersebut ke jalan yang benar dan bukannya menulis laporan tidak berasaskan bukti. Sebagai contohnya, jika seseorang wartawan tersebut memegang konsep etika dalam dirinya, maka segala maklumat yang disiarkan adalah tepat dan jujur serta tidak ditokok tambah oleh mana-mana pihak. Dengan itu juga, kredibiliti berita di hati masyarakat akan menjadi lebih kuat.

Jika wartawan tersebut melakukannya dengan sebaliknya, maka segala laporan yang dilaporkan akan boleh menjatuhkan pihak-pihak tertentu dan ini sudah semestinya akan membuatkan syarikat akhbar terbabit dikecam dan masyarakat akan tidak mempercayainya lagi. Sebagai contohnya, wartawan di syarikat akhbar ABC telah menokok tambahkan laporan mengenai seorang selebriti dengan perkara yang tidak benar dan hal ini sudah semestinya akan menjatuhkan reputasi selebriti terbabit.

Oleh yang demikian, kod etika perlu dijadikan sebagai panduan kepada mana-mana pengamal media sama ada bercetak mahupun elektronik. Namun, untuk mengikut panduan terhadap kod etika, ia perlu bergantung kepada diri pengamal media terbabit.

No comments:

Post a Comment