Wartawan dan Etika

BLOG YANG MENGISAHKAN ERTI WARTAWAN, PERANAN, TANGGUNGJAWAB, SERTA ETIKA SEBAGAI PENGAMAL MEDIA

PEMBUKA KATA

Peranan, tanggungjawab, etika sebagai pengamal media di Malaysia

Sunday, March 28, 2010

Pengenalan Media Massa










Gambar Hiasan


Dalam dunia serba moden yang dilengkapi dengan pelbagai teknologi ini, media massa memainkan peranan yang penting dalam penyampaian maklumat kepada masyarakat. Media juga memainkan peranan sebagai agen sosialisasi menerusi laporan dan berita yang disiarkan kepada masyarakat umum (Samsuddin, 1997).

Ledakan teknologi komunikasi digital memberi impak yang besar dalam media penyampaian, penyebaran dan medium sumber-sumber maklumat. Kemajuan dalam teknologi ini menyumbang kepada pengembangan dalam penyampaian berita dengan lebih dinamik dan ini merupakan budaya baru yang telah mendorong kepada kebangkitan alternatif baru, memperoleh berita di hujung jari melalui internet.

Media massa dianggap sebagai medium kepada alat komunikasi di mana masyarakat akan memperolehi maklumat semasa membuat capaian daripada akhbar sama ada secara bercetak mahupun elektronik. Media massa juga sebagai komunikasi yang bersifat ‘impersonal’ di mana maklumat yang ingin disampaikan diperolehi oleh penerima (Gould dan Kolb, 1964).

Dominick (2002), menyatakan bahawa fungsi media massa terbahagi kepada dua perspektif iaitu analisis makro dan analisis mikro. Analisis mikro adalah ditahap masyarakat secara keseluruhannya dan analisis makro ialah tahap yang mendekati individu sebagai penerima mesej atau khalayak.

Secara umumnya, fungsi media massa adalah terbahagi kepada tujuh iaitu, pengawasan, menginterpretasi, penghubung, mentransmisi nilai, menghibur, membujuk, dan mempengaruhi tindakan yang kolektif.

No comments:

Post a Comment